Nieuw hier?

Maak kennis met onze benadering
Zentangle als levenskunst

Zentangle®, van kunst naar levenskunst.

Of je nu in Zentangle enkel een nieuwe leuke hobby ziet of meer geïnteresseerd bent in de diepgaande werking van deze methode, de drijfveer voor je interesse in deze kunstvorm is eigenlijk dezelfde. Alles wat je in je leven doet of waar je naar op zoek bent, heeft uiteindelijk maar één doel: een gelukkiger en blijer mens zijn.
Je verlangt er naar om prettige dingen te doen, je goed te voelen zodat je meer ontspannen in het leven staat en je harmonie ervaart in je dagelijks leven. Je streeft naar voldoening en welzijn.
En dan is de vraag: is het mogelijk om dat gevoel van welzijn en je dagelijks leven te mengen tot een geheel? Want dat is uiteindelijk wat levenskunst is: de kunst om zich goed te voelen in het dagelijks leven.

Levenskunst is een vaardigheid.

Je beseft daarbij maar al te goed dat welzijn meer is dan genieten van voorgekauwd en op een dienblaadje gepresenteerd plezier. Je weet dat levenskunst ook duidelijk de bereidheid inhoudt om zelf iets aan je gevoel van welzijn te doen.
Maar terwijl je je weg hierin tracht te vinden is het vaak toch niet zo eenvoudig of vanzelfsprekend om je dagelijkse bezigheden en je gevoel van welzijn in balans te brengen. Om heel eerlijk te zijn: het lijkt zelfs zo dat voldoen aan je verplichtingen en al de bekommernissen die dat met zich meebrengt heel vaak in de weg staan als het aankomt op je ervaring van harmonie.
Je vraagt je dan waarschijnlijk ook af: is het mogelijk om al die praktische dingen te doen en tegelijkertijd je gevoel van welzijn te voeden? Ons antwoord daarop is een volmondig ‘ja’.

Zentangle als inspiratiebron voor meer welzijn in het dagelijks leven.

De Zentanglekunstvorm en -methode kan ook voor jou een hulp en inspiratiebron zijn om meer aandacht en harmonie in het leven te ervaren.
Zentangle mengt op eenvoudige wijze creativiteit met filosofie tot een krachtige synergie. Dat maakt Zentangle tot een voor iedereen toegankelijk en doeltreffend gereedschap om deze levenskunst een zichtbare betekenis te geven in het dagelijks leven.
Wanneer je zelf meer aandacht en harmonie in je leven en ook in dat van anderen wil brengen en dat bovendien wil doen op een natuurlijke en ontspannende wijze, dan willen we je daar graag bij ondersteunen en helpen.

Niet zeker of deze beoefening ook iets voor jou is? Lees dan verder welke mensen wij met onze benadering kunnen helpen.

Is dit iets voor jou?

Herken je jezelf in één of meerdere van onderstaande omschrijvingen?

  • Je tracht zo bewust mogelijk te leven en wat je vrije tijd en hobby’s betreft gaat je persoonlijke voorkeur dan ook uit naar een eenvoudige vorm van ontspanning die niet alleen een gevoel van rust creëert maar bovendien een dieper bewustzijn en meer betekenis aan je leven geeft.
  • Je hebt het gevoel dat je dagelijks leven en de bekommernissen die dat met zich meebrengt en je gevoel van welzijn twee totaal verschillende werelden zijn. Ben je opgeslorpt in je dagelijkse bezigheden gaat dat vaak ten koste van je gevoel van welzijn. Focus je je op je welzijn, lijkt het dat je je dagelijkse verplichtingen maar moeilijk rondkrijgt.  Je slaagt er niet in je dagelijks leven en je welzijn te verenigen tot één geheel.
  • Zolang de druk van de dagelijkse bezigheden niet te hoog oploopt slaag je er prima in je ontspannen te voelen en heb je een goed gevoel over je leven.  Vanaf het moment dat deze druk over een bepaalde grens heengaat, heeft dat echter effect op je gemoed, je energie en je denken.
  • Wanneer alles in je leven op rolletjes loopt, voel je je prima en ervaar je een gevoel van tevredenheid en welzijn. Loopt er iets mis, voel je je snel teleurgesteld. Je gevoel van welzijn hangt af van wat er wel of niet gebeurt of wat je wel of niet krijgt in je leven en van wat andere mensen doen en denken. Je ervaart het leven als hard en moeilijk als dingen niet lopen zoals gepland.
  • Je gevoel van tevredenheid over je leven is niet meteen wat je verwachtte dat het zou zijn ook al zijn de uiterlijke omstandigheden geen reden voor ontevredenheid. Je beseft dat je dat eigenlijk altijd al hoopt en denkt dat wanneer dingen goed gaan een gevoel van welzijn vanzelf zal volgen. Ondanks dat blijft het wat je gevoel betreft toch altijd bij het oude.

Onze beoefening en onderricht resoneert met jou als je de volgende waarden hebt:

  •         Je bent bereid zelf verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen welzijn en ook voor het welzijn van anderen
  •         Je staat open voor nieuwe visies en invalshoeken
  •         Je staat open voor een creatieve beoefening  van aandacht en stilte
  •         Je wil geloven dat we ons leven kunnen helen wanneer we bereid zijn innerlijk te veranderen
  •         Je staat open voor nieuwe benaderingen van welzijn en wil deze ook omarmen in je dagelijks leven
  •         Je kan geduld hebben met jezelf en vertrouwt op het natuurlijk groeiproces van ‘ontvouwen’

Vraag je je af of onze benadering ook jou kan helpen? Lees dan verder om te weten welke elementen werkelijk belangrijk zijn om meer welzijn in je leven te ervaren.

Hoe het werkt

Onze benadering concentreert zich op drie sleutelelementen:

– het beoefenen van dankbaarheid – het cultiveren van aandacht en stilte – het openen en het voeden van het hart

Wanneer je het beoefenen van dankbaarheid, het cultiveren van aandacht en stilte en het openen en voeden van het hart samenbrengt tot één geheel ondersteunen deze drie sleutelelementen elkaar en versterken ze bovendien elkaars werking. Welzijn wordt dan iets dat zich kan uitstrekken over alle aspecten van je leven en dit zowel in de breedte als in de diepte. Het proces zelf is diepgaand en bovendien volkomen natuurlijk en ontspannend.

Diepgaand:

Het tekenen van Zentangles is een vorm van ontspanning, maar in tegenstelling tot vele andere activiteiten die we ondernemen om ons te ontspannen ligt de nadruk vooral bij het komen tot meer aandacht, rust en stilte. Het bijzondere aan de manier waarop we bij PaperArtStudio Zentangle toepassen is als gereedschap voor het ontwikkelen van een dieper bewustzijn. Het volledige concept Zentangle, dat de filosofie, de theorie en het tekenen omvat, heeft namelijk het vermogen diep door te dringen en nieuwe lagen voort te brengen van begrip en transformatie en deze vervolgens te openen. Dit komt omdat alle lagen van het bewustzijn en ook het lichaam (het tekenen als fysieke activiteit) hierbij gebruikt worden. Zo komt men van de overgang van eenvoudigweg weten en begrijpen tot daadwerkelijk absorberen en doen. Zentangle als (dagelijkse) beoefening fungeert daarbij bovendien als zeer toegankelijke en prettige tussenstap voor de toepassing van een dieper bewustzijn in het dagelijks leven. Het beoefenen van Zentangle is daarom ook een mooie (dagelijkse) Zenactiviteit.

Natuurlijk :

De ‘One Stroke at a Time’ benadering van de Zentanglemethode maakt het brengen van meer aandacht en harmonie in het leven voor iedereen toegankelijk. Hoewel elk individu zich op een eigen beginpunt bevindt en ook niet iedereen evenveel tijd en energie in het proces kan en wil investeren, toch ligt het ervaren van meer welzijn, ongeacht waar je je nu bevindt, binnen ieders bereik. Bovendien respecteert en ondersteunt een stap-voor-stap benadering ook het natuurlijke groeiproces van het ‘ontvouwen’.

Ontspannend:

Dat Zentangle gewoon plezierig is om te doen is misschien wel de meest krachtige factor in deze methode. We stellen ons nu eenmaal meer open voor een aandachtige levenswijze wanneer we iets graag doen.

Wat onze benadering van Zentangle uniek maakt is dat we bij PaperArtStudio deze kunstvorm toepassen vanuit een Zenperspectief en we op een zeer toegankelijke manier ruimte en mogelijkheid bieden voor het beoefenen van open en liefdevolle aandacht voor dat wat er is.

Twijfel je nog of werken aan je welzijn op deze manier wel enige zin voor je heeft, dan is het mogelijk dat je je in de valstrik van de welzijnsmythe bevindt. Welke welzijnsmythe????

De valstrik van de welzijnsmythe

Ik ben er van overtuigd dat welzijn en harmonie je nauw aan het hart ligt en en dat je je best doet om dat ook te ervaren in het dagelijks leven. Toch is het mogelijk dat een sluipend probleem je inspanningen ondermijnt. Dat sluipend probleem heet ‘geen tijd’ en is iets dat veel voorkomt in onze maatschappij. ‘Geen tijd’ kan op termijn een heuse valstrik worden voor je welzijn.

Wanneer je to-do lijstje wint

Het is volkomen normaal dat je meer aandacht en tijd spendeert aan dringende zaken. En het is nu eenmaal een feit dat we allemaal een to-do lijstje hebben waar geen einde aan komt. Er is dan ook altijd wel wat te doen. Het eerste wat mensen echter achterwege laten wanneer de druk van de dagelijkse bezigheden toeneemt is tijd en ruimte nemen voor een aandachtige levenswijze en stilte. Je natuurlijke behoefte aan rust en stilte schreeuwt ook niet zo voortdurend om zoveel aandacht als al die andere dringende zaken. Zo wordt tijd nemen voor een aandachtige levenswijze en stilte iets dat gemakkelijk vooruit geschoven wordt in de tijd. Uiteindelijk verdwijnt aandacht beoefenen en stilte uit je aandachtsveld en ook uit je agenda. Ik zou zelfs durven stellen dat het ook voor een groot deel uit het collectief aandachtsveld en agenda is verdwenen.

Strategieën en methodes

Wanneer een aandachtige levenswijze en stilte ontbreekt in je leven, ontwikkel je denkpatronen, strategieën en methodes om je behoefte aan een gevoel van welzijn te voeden. Je gaat gedragingen ontwikkelen of activiteiten ondernemen met als doel een goed gevoel te creëren. Vaak boek je daarbij ook nog succes, wat maakt dat je hetzelfde gedragspatroon blijft herhalen. Het is ook nodig want dit goed gevoel is niet blijvend en is in verhouding tot de inspanningen, tijd en energie die het kost vaak zelfs van korte duur. En daar schuilt precies het gevaar want deze wanverhouding maakt ons bijzonder kwetsbaar. ‘Geen tijd’ wordt dan een makkelijke voedingsbodem voor fysieke en emotionele uitputting.

Je kan welzijn niet ‘maken’

Het ware probleem is echter dat het niet mogelijk is op zulke manier welzijn in je leven te creëren. Je ervaart welzijn of je ervaart dat gevoel van welzijn niet. Het is ook niet mogelijk jezelf te forceren om welzijn te ervaren wanneer in de eerste plaats je relatie met de meest natuurlijke bron van welzijn niet optimaal is. Met andere woorden je kan geen welzijn ‘maken’ door activiteit of door materiële welstand. Wat je wel kan maken is plezier en je moet ook plezier maken. Maar verwar plezier niet met welzijn. Dat werkt gewoon niet. Kijk maar eens naar onze vrije tijd en alle mogelijke vormen van ontspanning die we ter beschikking hebben. Als het mogelijk zou zijn om welzijn te creëren door activiteit en/of door materiële welstand, zouden wij aan deze kant van de aardbol wellicht moeiteloos bij de meest gelukkige mensen behoren. Helaas is dat niet zo. Steeds meer mensen kampen met een depressie of een burn-out. Zelfs nog zeer jonge kinderen blijven er niet van gespaard.

Stoppen met ‘doen’

De waarheid is dat je welzijn van binnenuit creëert en niet door iets of met iets buiten jezelf. Welzijn is in je aanwezig, en is klaar om te worden ontsluierd en verder te ontwikkelen. Daar is echter een aandachtige levenswijze en stilte voor nodig en dus ook stoppen met ‘doen’. Precies dat ‘stoppen’ kan een hele uitdaging voor je zijn. Want pas wanneer je ‘stopt’, voel je ook de leegte die eigen is aan aandacht en rust. Dat is de reden waarom velen zich in de ene activiteit na de andere blijven storten, om die leegte maar niet te moeten voelen. Het is echter de leegte die je in staat stelt om ook dit welzijn in je leven te verwelkomen. Bovendien dient het glas ook leeg te zijn voor het kan worden gevuld. En het is pas nadat je zelf vervuld bent met dit welzijn dat ook hetgeen je doet in je leven een uitdrukking van dit welzijn kan worden.

Wanneer je in de afgelopen maand niet minstens éénmaal per week bewust tijd hebt genomen voor aandacht en stilte, maak je jezelf kwetsbaar voor het sluipend probleem van fysieke en emotionele uitputting die eigen is aan ‘geen tijd’.

Wat nu?

Het eerste wat je daaraan kan doen is erkennen dat je zeker niet alleen bent in deze situatie. De volgende stap is om ook effectief uit dit gedragspatroon te geraken. Maak een afspraak met jezelf om af en toe bewust tijd te nemen voor het beoefenen van aandacht en stilte. Dat hoeft heus geen uren te zijn. Een tiental minuutjes, een kwartiertje is alvast een mooie begin en belangrijke eerste stap op weg naar meer welzijn in je leven.